Leif Erich Christensen


23 april–20 maj 2007, Birger Jarlsgatan 18, Stockholm


Foto: Ronnit Hasson


Leif Erich Christensens platsspecifika verk visar den falska monarkens ironiska välbehag inför magiska krafter och exotiska lustars absurditet. Här antas formen av ett hemligt sällskap med dess hopdiktade riken fyllda av ritualer, alkemiska ceremonier och symboliska absurditeter. Här kan form och idé lätt åtskiljas och återkopplas till varandra enligt konstnärens logik, utan att någonsin passa in i kontexten, vad kontexten än må vara.

Leif Erich Christensen anlände till Stockholm med båt tillsammans med sina följeslagare. Innan det återvändande sällskapet steg iland gjorde L.E.C. honnör vid Nybroviken för att på så sätt deklamera sin återvändo från exil inför folket, och vid skeppsholmen framför kanonerna, för att visa sig själv inför den militärmakt i landet som drev honom i exil. Överlämnandet av kabinettet och dess installation till den anrika byggnaden Birger Jarl 18 skedde snabbt därefter och med ett stort säkerhetspådrag. Efter utställningsperioden av det hemliga kabinettet drevs L.E.C. och hans följeslagare åter i exil. Ytterligare ett återvändande för den falska monarken är inte att utesluta.

DET HEMLIGA KABINETTET (ett privat rum av uppvisning och påverkan) är en kolonial produkt bestående av två ofullbordade intentioner. Först, att presentera de DE HUVADE ALLIERADES magiska politik. Sedan, föreningen av fetischen BLACK DAISY med PHANTOM DADDY SPICE som genom identifikationen med den FÖRFALSKADE MONARKEN leder till de magiska appliceringarna av transformation. Hela det hemliga kabinettet är ämnat att vara en maskin för magisk psykisk inflytande.

Kabinettets konstruktion inverterar det utvalda rummets arkitektoniska proportioner, och visar därigenom fiktiva fortsättningar till verkliga historiska kontexter i vilka kanoner kan fungera som fetischskåp och som symboliska katalysatorer bredvid en mångfald av bilder och föremål som representerar magiska troféer, texter och spår av post-alkemiska handlingar

Leif Erich Christensens verk har under de senaste åren cirkulerat kring militära, politiska, historiska, sexuella, sociala och psykologiska ämnen och frågeställningar. De har presenterats i komplexa och detaljrika installationer som ofta förvillar besökare in i svävande berättelser vars narrativ har sitt ursprung i verklighet. Leif Erich Christensen bor och verkar i Berlin.